Course: Voice, Text, Collectivity
Post-Graduation in Visual Arts
UERJ – Universidade do Estado do Rio de
Janeiro
Prof. Ricardo Basbaum
The course will establish
conversations and discussions around some of the relations between the
production and emission of voice, as a sonic operation – through speech,
reading and its derivations – and processes of production of discourse
(written, printed, recorded). Such operations will be confronted with the
collective dimension of voice emission – choirs, refrains, demonstrations,
public speeches, collective conversations, group dynamics – in the sense of
investigating dialogical and polyphonic practices. We will work from texts
around the sonic and musical processes proper to the XX and XXI centuries, in
their experimental dimension, combined with questions from the field of
phenomenology, contemporary art, collective association and discoursive
production. Relevant pieces from artists and creators from within the field of
sound art will be discussed, together with the audition of the works, whenever
it is possible.
Topics referred:
- the encounter with the
artwork and objects of the world: phenomenological and post-phenomenological
field, clash and shock, body, speech, writing;
- sonic works and the modern
and contemporary fields: visuality, installation, performance, intervention,
experimentalism, intermedia – the "sonic turn";
- dialogism, polyphony,
collaborative, participatory and post-participatory processes.
Obs: The classes will be
developed in collaboration with Prof. Brandon LaBelle, from the Bergen Academy
of Fine Arts, Norway - including possible collaborative practices between
students from both institutions.
* * * * *
O curso
estabelecerá conversas e discussões em torno de algumas das relações entre a
produção e emissão de voz enquanto operação sônica – seja através da fala,
leitura e suas derivações – e processos de produção de discurso (escrito,
impresso, gravado). Estas operações serão ainda confrontadas com as dimensões
coletivas da emisão de voz – coros, refrões, manifestações, comícios, conversas
coletivas, dinâmicas de grupo – no sentido da investigação de dialogismos e
polifonias. Serão trabalhados textos acerca dos procesos sonoros e musicais
próprios dos séculos XX e XXI, em sua dimensão experimental, combinados com
questões do campo da fenomenologia, arte contemporânea, associação coletiva e
produção discursiva. Serão ainda debatidos trabalhos relevantes de artistas e
outros criadores dentro do campo da arte sonora, acompanhados de audição das
peças, sempre que possível.
Tópicos
abordados:
- embate
com a obra de arte e objetos do mundo: campo fenomenológico e
pós-fenomenológico, choque, corpo, fala, escrita;
- obras
sonoras e os campos moderno e contemporâneo: visualidade, instalação,
performance, intervenção, experimentalismo, intermídia – a “virada sônica”;
-
dialogismo, polifonia, processos colaborativos, articipativos e
pós-participativos: refrões, coros, parcerias, emisões de grupo, manifestações
coletivas;
Obs: As
aulas serão desenvolvidas em colaboração com o Prof. Brandon LaBelle, da
Academia de Belas-Artes de Bergen, Noruega – estão previstas práticas
colaborativas entre os estudantes de ambas as instituições.
No comments:
Post a Comment