Friday, October 19, 2012

Voice, Text, Collectivity


Course: Voice, Text, Collectivity
Post-Graduation in Visual Arts
UERJ – Universidade do Estado do Rio de Janeiro

 Prof. Ricardo Basbaum

The course will establish conversations and discussions around some of the relations between the production and emission of voice, as a sonic operation – through speech, reading and its derivations – and processes of production of discourse (written, printed, recorded). Such operations will be confronted with the collective dimension of voice emission – choirs, refrains, demonstrations, public speeches, collective conversations, group dynamics – in the sense of investigating dialogical and polyphonic practices. We will work from texts around the sonic and musical processes proper to the XX and XXI centuries, in their experimental dimension, combined with questions from the field of phenomenology, contemporary art, collective association and discoursive production. Relevant pieces from artists and creators from within the field of sound art will be discussed, together with the audition of the works, whenever it is possible.

Topics referred:
- the encounter with the artwork and objects of the world: phenomenological and post-phenomenological field, clash and shock, body, speech, writing;
- sonic works and the modern and contemporary fields: visuality, installation, performance, intervention, experimentalism, intermedia – the "sonic turn";
- dialogism, polyphony, collaborative, participatory and post-participatory processes.

Obs: The classes will be developed in collaboration with Prof. Brandon LaBelle, from the Bergen Academy of Fine Arts, Norway - including possible collaborative practices between students from both institutions.

* * * * *
O curso estabelecerá conversas e discussões em torno de algumas das relações entre a produção e emissão de voz enquanto operação sônica – seja através da fala, leitura e suas derivações – e processos de produção de discurso (escrito, impresso, gravado). Estas operações serão ainda confrontadas com as dimensões coletivas da emisão de voz – coros, refrões, manifestações, comícios, conversas coletivas, dinâmicas de grupo – no sentido da investigação de dialogismos e polifonias. Serão trabalhados textos acerca dos procesos sonoros e musicais próprios dos séculos XX e XXI, em sua dimensão experimental, combinados com questões do campo da fenomenologia, arte contemporânea, associação coletiva e produção discursiva. Serão ainda debatidos trabalhos relevantes de artistas e outros criadores dentro do campo da arte sonora, acompanhados de audição das peças, sempre que possível.

Tópicos abordados:
- embate com a obra de arte e objetos do mundo: campo fenomenológico e pós-fenomenológico, choque, corpo, fala, escrita;
- obras sonoras e os campos moderno e contemporâneo: visualidade, instalação, performance, intervenção, experimentalismo, intermídia – a “virada sônica”;
- dialogismo, polifonia, processos colaborativos, articipativos e pós-participativos: refrões, coros, parcerias, emisões de grupo, manifestações coletivas;

Obs: As aulas serão desenvolvidas em colaboração com o Prof. Brandon LaBelle, da Academia de Belas-Artes de Bergen, Noruega – estão previstas práticas colaborativas entre os estudantes de ambas as instituições.

No comments:

Post a Comment